MEMBACA MESTI DISERTAKAN DENGAN MEMBUAT CATATAN
KAITKAN FAKTA DAN SUSUNGALURKKAN PERISTIWA SEJARAH....
KAITKAN FAKTA DAN SUSUNGALURKKAN PERISTIWA SEJARAH....
ITULAH KUNCI KEPADA P&P SEJARAH
SPM 2009 hampir menjelang. Semua sekolah sarat dengan program mengisi ruang kosong dalam minda pelajar masing-masing. Namun demikian terdapat sebilangan pelajar kategori POTENSI masih leka manakala kumpulan SEDERHANA masih mencari-cari rentak meletakkan diri pada landasan yang memungkin mereka berjaya. Bagi subjek sejarah, saya nak ingatkan para pelajar bahawa ia merupakan subjek killer baru ketika ini. Lantara itu satu kajian skop soalan yang bakal keluar telah saya laksanakan dengan melihat trend soalan dari tahun 2004. Antara BAB yang perlu anda semua tekankan adalah seperti berikut :
TINGKATAN 4
BAB 1 : Tamadun Hwang Ho / Tamadun Indus
BAB 3 : Kerajaan Agraria : Ciri - ciri dan kegiatan ekonomi
BAB 4 : Riwayat Nabi : Keperibadian dan kerasulan Baginda
Sebab penerimaan dan penentangan orang Quraisy terhadap Islam.
Cara penentangan orang arab Quraisy
Cara Nabi menghadapi tentangan.
BAB 5 : Konsep Hijrah : Nilai-nilai murni / Kepentingan Hijrah
Perjanjian Aqabah 1 & 2 serta kepentingan
Perjanjian Hudaibiyah serta peristiwa ke arahnya
Pembukaan semula Kota Makkah serta yang berkaitan dengannya.
BAB 6 : Perlantikan Khalifah Al-Rasyidin
Syarat menjadi Khalifah dan Cara lantikan khalifah.
Khalifah Abu Bakar sebagai Penyelamat Ummah, Kenapa ?
Kerajaan Bani Umaiyah dan Othamaniah serta sumbangannya.
BAB 7 Teori dan bukti kedatangan Islam ke Nusantara
BAB 8 : Pengaruh Islam di T. Melayu : Pentadbiran (Politik)
BAB 10: Undang -undang berkaitan dengan tanah di T. Melayu sebelum / Selepas kedatangan
Penjajah.
Dasar British terhadap pekebun kecil.
Kesan Dasar Ekonomi British.
TINGKATAN LIMA ...... AKAN MENYUSUL KEMUDIAN ....
'PANDUAN INI DIHARAPKAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MEMBERI TUMPUAN KEPADA SKOP / TAJUK SEMASA MENGULANGKAJI. Jangan bazirkan masa anda dengan membaca tajuk yang telah keluar dalam peperiksaan SPM 2007 DAN 2008 yang lalu "
No comments:
Post a Comment