8/15/09

ONE MALAYSIA VS MALAYSIAN MALAYSIA

Dua gagasan atau slogan ini bertujuan untuk menarik perhatian rakyat menyokong yang mana mereka fikir lebih baik. Generasi baru yang gagal dalam subjek Sejarah eloklah baca buku sejarah sekejap dan buat renungan sejenak.
Satu Malaysia ini idea PM baru kita manakala BA menganggap ia adalah sama dengan konsep Malaysian Malaysia yang dah lama mereka perjuangkan. Perjuangan untuk menjayakan Malaysian Malaysia bermula dengan idea Lee Kuan Yew semasa PETIR terlibat dalam kempen pilihanraya semasa Singapura masih di dalam Malaysia. Saya yakin kalau semua orang Melayu tahu kandungannya tentu mereka "reject" idea ini awal-awal lagi. Sekarang ni ada ramai orang Melayu sudah menyokong Malaysian Malaysia yang diperjuang oleh DAP. Golongan ini sebenarnya tenggelam dalam emosi yang dimainkan oleh pemimpin politik.

2 comments:

mantan said...

Shimmee,
Ramai dah orang Melayu yan tak sedar diri sebab dah "layu".

Mungkin mereka ni buta sejarah.

Atau mereka tidak menduga apa yg berlaku pada masa depan. "Hidup untuk masa ini". Masa depan Anak cucu dan bangsa Melayu, bagaimana?.
Orang melayu tidak mengambil iktibar drpd peristiwa sejarah untuk merencana masadepan.

HASHIMME OMAR said...

Ya... saya pasti mereka memang buta sejarah bangsa. Mereka lupa bersyukur apa yang mereka dapat setakat ini. Mereka cuma bertaklid kepada pemimpin dan lupa sejarah kebangkitan bangsa.